דף הבית / תהליך הפקת סרטי תדמית

תהליך הפקת סרטי תדמית

אז מה התהליך הנכון להפקת סרטי תדמית?

החלטתם בבית העסק להפיק סרט תדמית (שם כללי שנשתמש בו לצורך מאמר זה גם לסרטי מוצר, סרטי חברה, סרטי אנימציה, סרטי בטיחות, סרטי תערוכה ועוד...) לבית העסק. לא משנה אם זה הסרט הראשון שברצונכם להפיק או שזה סרט תדמית חדש שאמור להחליף סרטון תדמית שהתיישן או שהתוכן בו כבר אינו רלוונטי לבית העסק, בכל מקרה קיבלתם צעד נכון וחשוב ואתם בכיוון הנכון. לסרטי תדמית איכותיים יש בהחלט יכולות משמעותיות בקידום והצגת העסק שלכם והשירותים אותם אתם מעניקים בצורה האפקטיבית ביותר. 

הצעד הראשון המומלץ יהיה להגדיר את התקציב אותו אתם מוכנים להשקיע בהפקת סרט התדמית. אם אין לכם מושג כמה זה אמור לעלות ואיך לתקצב זאת אתם יותר ממוזמנים לקרוא את המחירון שלנו ולראות דוגמאות של סרטי תדמית והעלויות שלהם כדי לקבל מושג מה תוכלו לקבל תמורת סכום נתון.

לאחר שהגדרתם את התקציב כדאי שתקבלו מושג כללי לאיזה כיוון תרצו ללכת בטכנולוגיה של הפקת הסרטון. מהו סרט התדמית שהכי נכון לכם? סרטון תדמית מצולם? ואולי סרטון אנימציה? אולי סרטון בתלת מימד? או שילוב של כל הנ"ל? דרך אגב, זה בסדר גמור גם אם אין לכם החלטה בעניין ואתם פתוחים לרעיונות והצעות מבית ההפקה איתו תבחרו לעבוד.

השלב הבא הוא השלב החשוב והמכריע של בחירת בית ההפקה איתו תרצו לעבוד. על סמך מה תבצעו את הבחירה? אם זה בית הפקה שעבדתם איתו בעבר והייתם מרוצים זה מצויין. שלב האמון כבר קיים, גם אם זה בית הפקה אליו הגעתם בעקבות המלצה אישית של מכר עליו אתם סומכים זה מצוין. אבל מה לעשות אם אתם ניגשים לזה ללא היכרות מוקדמת? אוקיי, אז המבחר הוא גדול ויש לא מעט חברות הפקה איכותיות בתחום הפקת סרטי התדמית בארץ. אנחנו מציעים שקודם כלתבקרו בבית העסק, קודם כל באינטרנט, באתר הבית ואז אפילו תקפצו לפגישה למיקום הפיזי של בית העסק או הסטודיו ממנו הם פועלים. האם אתם אוהבים את מה שאתם רואים? את הסרטים שהם הפיקו בעבר? את האנשים שעומדים מאחרי החברה? את שנות הוותק שיש להם? את הניסיון בפרויקטים דומים ובכלל? את הגישה שלהם אליכם ואל החזון שלכם לגבי סרט התדמית אותו אתם רוצים?. לאחר מכן מומלץ לבדוק את ההמלצות של חברת ההפקה. כמה המלצות יש להם? מי חתום על ההמלצות הללו? עם אילו סוג לקוחות הם עובדים ועבדו בעבר? וכמו כל דבר בחיים זה כמובן כפוף למחיר שאתם מעוניינים/יכולים לשלם.

מעולה. בחרתם בחברת הפקה. עכשיו מה עושים כדי להתקדם בהפקת סרט התדמית שעליו חלמתם?

שלב ראשון - תיאום ציפיות. חשוב מאד שבהצעת המחיר עליה אתם חותמים, מעבר לטבלה המתמחרת את הפרמטרים השונים וישנם פרמטרים רבים בהפקת סרטי תדמית (שלכם לא בהכרח אומרים הרבה) יצורפו קישורים לסרט/ים דומים אליהם רמת הביצוע של הצעת המחיר מתייחסת. מה רמת הצילום, העריכה, העיצוב, האנימציה, השחקנים וכו'... שאליהם הצעת המחיר מתייחסת כך שאם חלילה המוצר הסופי שתקבלו ירגיש לכם שאינו עומד בסטנדרטים שנמכרו לכם, יהיה לכם למה להשוות מעבר לטבלה של נתונים כמו משמרת עריכה, קריינות, מוזיקת ספרייה וכו'. כי כמובן שבכל אחד מהדברים הללו יש רמות ביצוע מגוונות. לדוגמא: יש קריין שיעלה לכם 1,000 ש"ח ויש קריין שיעלה לכם 10,000 ש"ח ואף יותר. כדאי שתבינו שמדובר בקריין שונה לחלוטין, עם תדמית/מוכרות, קול מאופיין ומוכר מהטלוויזיה (לדוגמא: רפי גינת) וכו' שמצדיק את העלויות השונות כל כך. 

שלב שני - פגישת תחקיר. בפגישה זו אתם תיפגשו עם התסריטאי (מומלץ להיפגש עם האדם שיכתוב את התסריט ולא עם גורם מתווך דוגמת תחקירן/בעל העסק/מפיק וכו') בפגישה זו אתם תציגו בפני המתחקר את בית העסק ובעזרת שאלות מובנות המבוססות על ניסיון של הפקת מאות סרטי תדמית ננסה להבין מי אתם? מה מבדל אתכם? על שום מה אתם מוציאים כסף בהפקת סרט תדמית? מה הצרכים שלכם? למי אתם פונים? מי קהל היעד? מה דרך החשיפה אל קהל היעד? ועוד שאלות רבות שימקדו את התסריטאי לקראת הפיצוח של הקריאייטיב שיוצע לכם שעליו יתבסס התסריט.

שלב שלישי - פינג פונג תסריט עד אישור הלקוח. על בסיס הקריאטייב שתאשרו בהתבסס על התחקיר, התסריטאי יכתוב תסריט. כל סרט תדמית מצריך תסריט. בדרך כלל התסריט פשוט לקריאה והבנה ובנוי משתי עמודות עיקריות. תמונה וסאונד. עמודה ימניתמה שומעים (קריינות/דיאלוג) עמודה שמאלית- מה רואים (אילוסטריציה/אנימציה/שוט אווירי) וכו'. יהיה עליכם לתת הערות סמנטיות ותכניות לתסריט והתסריטאי יבצע את התיקונים וההתאמות הנצרכות עד שתאשרו את התסריט. לא להקל ראש בשלב הזה. תסריט טוב הוא הדבר החשוב ביותר בכל תהלך הפקה של סרט תדמית.

שלב רביעי - קדם הפקה - תכנונים ותיאומים. בהתבסס על התסריט שאושר יעלו צרכים מגוונים לתיאום/ארגון. בסרטי תדמית מצולמים זה יכול להיות ארגון ותיאום לוקיישנים, ליהוק צוות ושחקנים, תיאום בין גורמי ההפקה, תכנון ימי צילום ועוד. בסרטוני אנימציה זה יכול להיות איפיון שפה גראפית, אישור פריים ויזואלי ועד אישור סטוריבורד מלא. בחלק מהדברים אתם תהיו מעורבים מאד, חלק מהדברים יהיה עליכם לאשר (ליהוק שחקנים ולוקיישן לצילומים לדוגמא) וחלק אחר פשוט יבוצע בלי שתהיו מודעים לעבודה הרבה שמבצעת מאחרי הקלעים.

שלב חמישי - הפקה- יום/ימי הצילום. הימים הכיפיים שבהם הופכים מחשבות ורעיונות על הנייר לסרט שהינו חוויה אודיו ויזואלית.

שלב שישי - פוסט הפקה - עריכה וסגירת הסרט. למעשה כל מה שמתרחש אחרי שלב הצילומים. בסרטי תדמית מצולמים זה למעשה עריכת החומרים לכדי סרט ראפ קאט (חיתוך גס) שיהווה את השלד הויזואלי הראשון של סרט התדמית. יכול להיות שבשלב הזה עדיין תהיה קריינות זמנית, יתבסס בעיקר על עריכת אופליין (חומר הגלם המצולם) ולפני עריכת האון ליין והאריזה הגראפית (אלמנטים מעוצבים ואנימציה) ומטרתה לבסס קו ויזואלי ראשוני להערות מהצד שלכם בעיקר בהתבסס על בחירת השוטים, קצב, עריכה, צורת העברת התכנים ועוד... לאחר אישור הגרסה הראשונית של הסרטון (ראפ קאט) תינתן בידכם האפשרות לבחור קריין/ית ממאגר קיים לפי הצורך העולה מהתסריט/קריאייטיב, ייעוץ מוזיקלי יינתן לכם ומספר אפשרויות של מוזיקה המתאימה לסרטון לבחירתכם וכנ"ל תאשרו את האריזה הגראפית המתלווה לסרט ועוד אלמנטים נוספים עד שיסופק לכם גרסה מתקדמת, סרט פיין קאט (עריכה עדינה) של הסרטון שכבר מהווה גרסה כמעט סופית של הסרט עליה כל האלמנטים עומדים ויהיה עליכם לתת אישור/הערות לגרסה זו. לאחר תיקון ההערות וההתאמות המתבקשות על ידי הלקוח יסופק לכם סרט תדמית סופי ולשביעות רצונכם.

דרך התהליך הזה ושילוב הלקוח בכל שלבי הייצור  של סרט התדמית מאפשרת יצירת משותפת של הסרטון כך שהלקוח, שהוא זה שמכיר הכי טוב את העסק שלו וקהל היעד אליו הוא פונה יוכל לבצע כיוונון עדין של תהליך יצירת סרט התדמית תוך כדי היצירה וזה יבטיח גם יצירת סרטון מבוקר וממוקד וגם בעיקר את התוצר הסופי שיהיה לשביעות רצון בית העסק המזמין. אמנם התהליך אינו קצר וסרט תדמית בן 2 דקות תהליך כזה ייקח לכל הפחות 5 שבועות ובהפקות מורכבות (תלת מימד לדוגמא) גם מספר חודשים. אך קחו בחשבון שתהליך זה אומר שחלק ניכר מהזמן תהליך היצירה יהיה אצל הלקוח וממתין לאישורו כדי להתקדם. זמן זה יהיה זמן משמעותי לכיוונון תהליך היצירה של סרטון התדמית על ידי התייעציות של הלקוח בתוך החברה ומחוצה לה בנוגע להתקדמות היצירה של הסרטון ויבטיח בסופו של דבר סרט תדמית אפקטיבי ומוצלח שישרת את בית העסק לשנים רבות.

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Vimeo Social Icon